SZKOŁA  PROMUJĄCA  ZDROWIE

Raport podsumowujący starania Szkoły Podstawowej nr 1 w Turku

o certyfikat wojewódzki Szkoły Promującej Zdrowie

PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ DLA KLAS I-III

PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ dla klas  

Ankiety podsumowujące realizację programu zdrowotnego

Plan pracy Szkoły Podstawowej nr 1 w Turku rok szkolny 2014-2015

Plan pracy Szkoły Podstawowej nr 1 w Turku rok szkolny 2013-2014

Plan pracy Szkoły Podstawowej nr 1 w Turku rok szkolny 2012-2013

ANKIETA DIAGNOZUJACA POZIOM DBALOSCI O ZDROWIE wsród rodziców

Ankieta dla ucznia SPZ

Jak dbasz o swoje zdrowie - nauczyciele i pracownicy szkoły

Raport z rocznej działalności SZPZ w Szkole Podstawowejnr 1 im. H. Sienkiewicza  w Turku 2014-2015

Raport z rocznej działalności SZPZ w Szkole Podstawowejnr 1 im. H. Sienkiewicza  w Turku 2013-2014

Raport z rocznej działalności SZPZ w Szkole Podstawowejnr 1 im. H. Sienkiewicza  w Turku 2012-2013

 

Szkoła nasza przystąpiła do ogólnopolskiego projektu Szkoła promująca zdrowie.

„Ważnym zadaniem szkoły jest edukacja zdrowotna, realizowana przez nauczycieli wszystkich przedmiotów, której celem jest kształtowanie u uczniów umiejętności dbałości o zdrowie własne i innych ludzi”. Wiodącą rolę w tej sferze pełnią zajęcia wychowania fizycznego.

Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia.
Szkoła promująca zdrowie jest procesem.. W tym procesie bierzemy udział wszyscy: uczniowie, rodzice, nauczyciele, instytucje wspomagające.

W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom. Przyjęto, że:

Szkoła

  • Jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje , ale także żyje - nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć.
  • Jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują.
  • Jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.

Promująca

  • Tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia.
  • Umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.

Zdrowie

  • Ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii.
  • Decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.

Na podstawie opracowanych standardów przyjęto polską definicję Szkoły Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły:

 

     Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska.

 

  1. W związku z przystąpieniem do projektu „Szkoła promująca zdrowie"
     w sklepiku szkolnym uczniowie mogą zakupić zdrowe śniadanie: bułkę
    z sałatą i wędliną lub żółtym serem, świeże owoce, jogurty, świeżo wyciskane soki z owoców ( z sokowirówki), soki butelkowane, wodę mineralną. Uczniowie mają możliwość nauczenia się dokonywania właściwych wyborów związanych ze zdrowym odżywianiem.

  2. Uczniowie naszej szkoły brali udział w ogólnopolskiej akcji „ Śniadanie daje moc”.

 

Do najważniejszych celów programu należą:

- zwiększenie świadomości uczniów i rodziców nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka,

- przyczynianie się do obniżania poziomu niedożywienia dzieci w Polsce poprzez edukację.

 

Według badań (wywiady z wychowawcami klas 1-6 szkół podstawowych) przeprowadzonych w kwietniu 2011 r. przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Banków Żywności i firmy Danone:

- w blisko 40% klas 1-6 w polskich szkołach podstawowych są dzieci, które nie jedzą drugiego śniadania, 
- prawie ćwierć miliona (220 tys.) dzieci szkół podstawowych odżywia się w sposób niewystarczający dla ich prawidłowego rozwoju, np. wychodzą z domu bez śniadania, przychodzą do szkoły bez drugiego śniadania, nie jedzą codziennie obiadu, 
- ok. 130 tys. uczniów szkół podstawowych w Polsce skarży się z powodu niedożywienia;

 

Zachęcamy Rodziców do zapoznania się ze stroną internetową http://www.sniadaniedajemoc.pl

 

Promocja zdrowego stylu życia, aktywność fizyczna i właściwe odżywianie to priorytety, które są motywem przewodnim wielu działań w ramach projektu „Szkoła Promująca Zdrowie”, do którego przystąpiła Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku. Do bardzo ciekawych przedsięwzięć zaliczyć należy włączenie się do ogólnopolskiego programu edukacyjnego „ŚNIADANIE DAJE MOC”.

Powstały w szkole Kluby Śniadaniowe, które realizują zajęcia podnoszące świadomość uczniów na temat odżywiania. Ideą programu jest przede wszystkim uświadamianie dzieci, że II śniadanie to ważny posiłek w ciągu dnia.

W związku z tym 8 listopada każda klasa w Jedynce wg własnego pomysłu organizowała zdrowe śniadanie. Była to świetna zabawa o dużych walorach edukacyjnych. Dzieci z apetytem jadły ciemne pieczywo z gzikiem lub domowymi konfiturami. Dużym powodzeniem ciszyły się sałatki owocowe i warzywne, kolorowe kanapki a do picia kompoty i domowej roboty soki. W tym dniu zamiast chipsów dzieci chrupały marchew, zamiast słodkich groszków wyciągały rękę po winogrono.

Wiedzę o zdrowym odżywianiu dzieci zdobywały, rozwiązując zagadki, krzyżówkę, użyły też warzyw do zabawy i przedstawienia kukiełkowego. Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia to znakomity przykład budowania świadomości zjadania w szkole II śniadania, które daje energię do nauki.

 


Kółko polonistyczne przy herbatce

Rozmowy o książkach, pisarzach, czytanie poezji, a także gry i zabawy ortograficzno – gramatyczne prowadzone są w sposób dość nietypowy, ponieważ odbywają się przy herbatce. Wspólnie parzona i wypijana herbata łączy uczestników kółka polonistycznego. Bardzo często spotkania wzbogacamy poprzez poczęstunek, który zależy od pomysłu członków kółka, są to owoce, kruche ciastka a nawet desery. Zatem maksymą kółka polonistycznego jest powiedzenie: „Coś dla ciała, coś dla ducha”.

Emilia Kozłowska


 

CZYSTA WODA ZDROWIA DODA

Kiedy temperatura na dworze rośnie, po prostu chce się pić. Uczniowie kl. IVa wybierają wtedy wodę – napój bez cukru i sztucznych barwników.

CAM00091  CAM00092


 Śniadanie daje moc nadal trwa


Klasa IV a w lesie


 W słonecznym królestwie”


PRZERWA NA ZDROWIE


 MARCHEWKOWA PRZERWA


PIRAMIDA ZDROWIA


 KONFERENCJA SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE


 DZIEŃ SAMORZĄDNOŚCI
- DO TWARZY NAM W KOLORACH WIOSNY


 ŚNIADANIE  DAJE  MOC


15 listopada 2012 Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu

Dnia 15 listopada 2012r. w Szkole Podstawowej nr 1 w Turku odbyły się działania nawiązujące do Światowego Dnia Rzucania Palenia Tytoniu. W tym dniu cała szkoła uczestniczyła w projekcie „Drzewo Życia”. Każda klasa na listkach wpisywała hasła związane ze zdrowym stylem życia, które później doczepiane były do „Drzewa Życia”. Innymi atrakcjami były również konkursy: na najciekawszy plakat o szkodliwości palenia (klasy II i III), „List do rodziców” (klasy I), Ulotki „Palenie szkodzi” (klasy V i VI). Wszystkie prace oraz ulotki zostały przedstawione na spotkaniu z rodzicami. Podczas spotkań z rodzicami odbyły się również pogadanki na temat szkodliwości palenia tytoniu. Na korytarzach widać było nie tylko plakaty, gazetki szkolne, ale również prezentacje multimedialne związane ze skutkami palenia papierosów.

K. Delwo



 Jesień w klasie

26 października odbyła się nietypowa lekcja języka polskiego na temat „Jesień w naszej klasie”. Sala 407 przypominała jesienny krajobraz. Nie było jak zawsze ławek, było za to mnóstwo darów sadu, ogrodu i lasu. Lekcja ta była podsumowaniem projektu, który trwał 3 tygodnie. W ciągu tego okresu uczniowie klas IV przygotowywali się do jego realizacji. Zadania były związane z jesienią, a w tym:

  • gromadzenie darów lasu, sadu, ogrodu, przygotowanie jesiennego stołu,
  • poszerzanie wiedzy na temat wartości odżywczych warzyw i owoców,
  • wykorzystanie darów jesieni do zabawy i nauki,
  • ułożenie krzyżówki z hasłem „Dary jesieni”,
  • opracowanie scenariusza do wiersza „Na straganie” Jana Brzechwy,
  • przygotowanie przedstawienia kukiełkowego z wykorzystaniem warzyw,
  • przykłady potraw z wykorzystaniem warzyw i owoców.

Lekcja języka polskiego była ciekawa również z tego względu, że uczestniczyli w niej uczniowie klas I, II i IV. Uczniowie świetnie ze sobą współpracowali.. Zadania były tak opracowane, że brali w nich udział zarówno starsi jak i młodsi. Zadań do wykonania było wiele, angażowały do pracy wszystkich uczniów. Dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat wartości odżywczych warzyw i owoców. Niektóre dzieci próbowały dane warzywo lub owoc ze stwierdzeniem, że jedzą coś po raz pierwszy. Lekcja języka polskiego stworzyła okazję do tego aby przekonać uczniów , że jesień ma w sobie całe bogactwo zapachów, kolorów, kształtów a także wartości odżywczych, które są w warzywach i owocach.


Udostępnij

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn